Provozní řád
MATEŘSKÁ ŠKOLA HRADISKOVÁ
Hradisková 619, Jablonné nad Orlicí
Č.j. : 12/2023 RE
PROVOZNÍ ŘÁD MATEŘSKÉ ŠKOLY
Údaje o zařízení
Název školy: Mateřská škola Hradisková, Jablonné nad Orlicí
Adresa školy: Hradisková 619, 561 64 Jablonné nad Orlicí
Telefon: 465 642 291, 739 014 610
IČO: 70984948
Ředitelka: Bc. Lenka Prokopcová
Zřizovatel: Město Jablonné nad Orlicí
Popis zařízení
Typ MŠ: celodenní s pravidelným provozem
Kapacita: 81 dětí
Počet tříd: 3
Počet dětí ve třídách: 27
Věkové složení tříd: heterogenní
Provozní doba: 6,30 – 16.00 hodin
Režimové požadavky
Režim dne je z organizačních důvodů školy částečně stanoven pro každou třídu, učitelky jsou povinné ho pružně přizpůsobovat aktuálním potřebám dětí. V mateřské škole je dostatečně dbáno na soukromí dětí, pokud mají potřebu uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností, je jim to umožněno. Spojování tříd je omezeno na nezbytnou míru.
- Nástup dětí
Je průběžný od 6,30 do 8,30 hodin a dále dle potřeby rodičů. Rodiče jsou povinni dovést dítě do třídy a osobně ho předat učitelce. Při vstupu dítěte do mateřské školy je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim.
- Spontánní hry
Probíhají celý den - od příchodu dětí do pobytu venku a po odpoledním odpočinku. Prolínají se s činnostmi řízenými učitelkami ve vyváženém poměru, se zřetelem na individuální potřeby dětí.
- Samostatné a didakticky cílené činnosti
Probíhají v průběhu celého dne formou individuální, skupinové či kolektivní práce učitelek s dětmi, vycházející z potřeb a zájmů dětí.
- Pohybové aktivity
- Denně zdravotně zaměřené cvičení (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační) a pohybové hry, průběžné pohybové chvilky a hudebně pohybové činnosti, 1 x týdně didakticky cílené pohybové činnosti, denně dostatečné zařazování pohybu při spontánních hrách a pobytu venku.
- Mateřská škola je dostatečně vybavena tělocvičným nářadím a náčiním, které je pravidelně učitelkami kontrolováno a 1x ročně je kontrolováno odbornou firmou.
- Pohybové aktivity probíhají ve třídách, v tělocvičně i na zahradě MŠ
- Pobyt venku
Trvá minimálně 2 hodiny denně (9.45 – 11.45 hodin) dle počasí, odpoledne po odpočinku do odchodu dětí domů. V letních měsících se činnosti přesouvají co nejvíce ven. Pobyt venku se neuskutečňuje při mrazu pod – 10 st., při silném větru, dešti a při inverzích.
Pozemek pobytu venku: využíváme školní zahrady, vycházky do okolí školky (les, hřiště …)
Údržba školní zahrady: posekání trávníků, denní zakrývání pískoviště, v létě dle potřeby zavlažování trávníků i písku v pískovišti. Výměna písku v pískovištích je prováděna 1x za 2 roky. Způsob využití pobytu venku: spontánní i řízené činnosti vždy s poznávacím cílem a pohybovou aktivitou.
- Odpočinek, spánek
Vychází z individuálních potřeb dětí. Po obědě cca 45 min. odpočívají všechny děti při čtení nebo poslechu pohádky. Poté děti s nižší potřebou spánku vstávají, učitelky jim nabízí náhradní aktivity (klidné hry, pracovní listy, práce s knihou.). Děti odpočívají na matracích. Lůžkoviny, které jsou uloženy na místech k tomu určeném, si děti vezmou za pomoci učitelky na své značce a sami si ustelou. O prádlo pečuje školnice s uklízečkou. Lůžkoviny jsou pravidelně povlékány a provětrávány.
- Stravování
MŠ má vlastní školní kuchyni, strava se dodává na jednotlivé kuchyňky.
- Svačiny se podávají v době od 8.30 do 9.00 hodin, odpoledne od 14.15 do 14.45 hodin. Kuchařky připraví dostatečnou nabídku nápojů a potravin, děti si samy prostírají a samy se obsluhují – vybírají si množství potravin i druh tekutiny. Po svačině odnáší nádobí na místo k tomu určené.
- Obědy se vydávají od 11.45 do 12.15 hodin. Polévky nalévají z mís p. učitelky, hlavní jídlo na talíře připravuje p. kuchařka. Dítě má právo žádat si o množství, dle možností se používají příbory. Po obědě si děti po sobě uklidí nádobí, kuchařky utřou stolečky.
Všichni zaměstnanci vedou děti k samostatnosti, malým dětem pomáhá dle potřeby p. učitelka.
Cizí strávníci se v MŠ nestravují.
- Pitný režim
Děti mají v každé třídě celý den k dispozici tekutiny v konvici a konvici s čistou vodou, ze které si mohou samy nalévat (zajišťuje kuchařka) a své hrnečky. Učitelky vedou děti k pití, konvice doplňuje provozní personál vždy podle potřeby. Nápoje se obměňují – čaje, ovocné šťávy, vitamínové nápoje, minerálky.
- Otužování
Probíhá na základě zhodnocení individuálních potřeb a možností dítěte vzhledem k jeho zdravotnímu stavu.
- pravidelné větrání tříd
- školnice sleduje vytápění tříd, redukuje přiměřenou teplotu
- dostatečný pohyb venku
- kontrola vhodného oblečení dětí v MŠ i mimo MŠ
- v létě mlhoviště a bazén na školní zahradě
- plavecký a lyžařský výcvik dětí
Způsob zajištění vhodného mikroklimatu, způsob a intenzita větrání,
vytápění, osvětlení
Hygienické zařízení
Hygienické zařízení školy je v souladu s přílohou č. 1 bodu 5 vyhlášky č. 410/2005 Sb., a to tak, že:
- pro 5 dětí je zřízena jedna dětská mísa a umyvadlo,
- umyvadla jsou umístěna zpravidla ve výši 50 cm, výtokový ventil ve výši 60 cm nad podlahou
- umyvadla jsou napojena na společnou mísící baterii, osazenou mimo dosah dětí,
- každé umyvadlo je opatřeno pouze 1 výtokovým ventilem,
- umývárna je vybavena 1 sprchou řešenou tak, aby děti mohly vstupovat do sprch bez cizí pomoci.
- hygienické zařízení je vybaveno nočníky, u kterých se provádí pravidelná dezinfekce
Způsob a intenzita větrání a vytápění
- Teplota vzduchu:
- Denní místnosti minimálně 20oC, optimálně 22 ± 2oC, maximálně 28o
- Zastavení provozu zařízení (v učebnách určených k pobytu dětí při poklesu teploty vzduchu ve 3 po sobě následujících dnech pod 18°C, C, ne však méně než 16oC, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16ºC) je provoz zařízení zastaven.
- Při extrémních venkovních teplotách, kdy maximální venkovní teplota vzduchu je vyšší než 30oC nebo kdy je výsledná teplota kulového teploměru tg max.vyšší než 31oC, je přerušeno vzdělávání a zajištěno jiné náhradní opatření pro děti s možností pobytu mimo budovu včetně zajištění pitného režimu.
- Přirozené větrání je zajištěno systémy mikroventilace nebo větracími štěrbinami.
- Orientační teplota vzduchu je zabezpečena pomocí nástěnných teploměrů. Teploměry nejsou umístěny na stěny s okny a stěny vystavené přímému slunečnímu záření.
- Větrání:
- Probíhá za pomoci oken, balkonových dveří
- Režim větrání je pravidelný, jeho interval se odvíjí od aktuální situace
- Osvětlení
- Denní osvětlení:
- Směr denního osvětlení je zleva a shora, je rovnoměrné
- Svítidla umělého osvětlení jsou umístěny na strop rovnoběžně s okenní stěnou
- Ochrana před oslněním a narušením zrakové pohody:
- Všechna okna jsou opatřena žaluziemi
- Televizní obrazovky:
- Jsou umístěny tak, aby byla zajištěna optimální vzdálenost dětí od obrazovky při sledování pořadů
Zásobování pitnou vodou
Zdroj:
- veřejný vodovod
- MŠ je zásobována pitnou vodou vyhovujícím požadavkům stanoveným zvláštním právním předpisem (vyhláška č. 252/2004 Sb. kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody)
Kapacitní hlediska:
- Nejméně 60 l vody na den a na 1 dítě v předškolním věku
Způsob zajištění výměny a skladování prádla
Výměna prádla:
- Lůžkoviny nejméně jednou za 3 týdny
- ručníky jednou za týden, nebo v případě potřeby ihned
Praní, skladování prádla:
- MŠ má svou prádelnu, kde je školnicí a paní uklízečkou zajištěno praní a mandlování prádla v řádné kvalitě
- Provoz prádelny negativně nenarušuje běžný provoz
- Prádlo je ukládáno ve skladu prádla do polic, kde je zabráněno přenosu infekčních onemocnění
Požadavky na hygienicko-protiepidemický režim
Způsob a četnost úklidu a čištění
- Denní úklid:
- setření navlhko: všech podlah, nábytku, krytů topných těles, klik, vynášení odpadků, vyčištění koberců vysavačem
- za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem umytí umývadel a záchodů.
- Týdenní, celkový:
- Jednou týdně omytí omyvatelných částí stěn na záchodech a dezinfikování umýváren a záchodů, nejméně dvakrát ročněumytí oken včetně rámů a svítidel a světelných zdrojů, dvakrát ročně celkový úklid všech prostor školy a zařizovacích předmětů, jedenkrát za tři roky malování, v případě potřeby častěji.
- Pravidelně provádět údržbu nuceného větrání
Způsob a četnost desinsekce a deratizace
- Profylakticky 1x ročně a dle potřeby – použití přípravků k tomu vhodných po konzultaci s odbornými pracovníky DDD
Manipulace se vzniklými odpady a jejich likvidace
- Pevné odpadky jsou ukládány do uzavřených nádob, umožňujících snadnou sanitaci, nebo do jednorázových plastových obalů. Obaly z plastů jsou ukládány zvlášť a zneškodňovány odpovídajícím způsobem.
Věcné (materiální) podmínky
Hračky a didaktické pomůcky
- Hračky a didaktické pomůcky odpovídají věkové hranici vhodnosti použití (viz informace uvedená na obalu výrobku), zejména pro děti ve věku od 2 do 3 let.
Školní zahrada
- Herní, relaxační a sportovní prvky jsou využívány vždy s ohledem k věku dětí.
Sedací nábytek
- Sedací nábytek pro děti zohledňuje tělesnou výšku dětí, podporuje správné držení těla při sezení, je bezpečný a stabilní.
Další požadavky
Výchova ke zdravému životnímu stylu
- do výchovného procesu jsou zařazovány různé činnosti a aktivity, které jsou zaměřeny na podporu zdraví, prevence nemocí a utváření základních hygienických návyků a dovedností dětí
Školní řád mateřské školy
Evidence a registrace úrazů – Kniha úrazů
Lékárnička první pomoci
Seznam telefonních čísel
Podmínky pro poskytnutí ošetření při úrazech a náhlých onemocnění – Traumatologický plán
Pokyny pro případy nouze – Plán opatření při vzniku havarijní a krizové situace
Tento řád nabývá platnosti 1.5.2023
……………………………………
Bc. Prokopcová L.
ředitelka MŠ